Oxford Circus Station Indholdsfortegnelse Historie | Interessante steder i nærheden | Transportforbindelser | Galleri | Referencer | Eksterne henvisninger | Navigationsmenu51°30′54.68″N 0°8′29.76″V / 51.5151889°N 0.1416000°V / 51.5151889; -0.1416000Customer metrics: entries and exitsDetaljeret artikel af Mike Horne om stationens historieLondon Transport Museum fotografisk arkivCentral London Railway-stationsbygning kort efter åbningenBaker Street & Waterloo Railway-stationsbygning kort efter åbningenWebCite query resultWebCite query resultWebCite query result
Bakerloo line-stationerCentral line-stationerVictoria line-stationerCity of Westminster
London UndergroundOxford CircusRegent StreetOxford StreetBakerloo lineCircle lineVictoria lineNational RailBond StreetTottenham Court RoadRegent's ParkPiccadilly CircusGreen ParkWarren StreetCentral London RailwayBaker Street and Waterloo RailwayselevatorskakteHarry Bell MeasuresLeslie GreenrulletrapperpåskenrygeforbudCentral London Railway
(function()var node=document.getElementById("mw-dismissablenotice-anonplace");if(node)node.outerHTML="u003Cdiv class="mw-dismissable-notice"u003Eu003Cdiv class="mw-dismissable-notice-close"u003E[u003Ca tabindex="0" role="button"u003ELuku003C/au003E]u003C/divu003Eu003Cdiv class="mw-dismissable-notice-body"u003Eu003Cdiv id="localNotice" lang="da" dir="ltr"u003Eu003Cpu003EI u003Ca href="/wiki/Wikipedia:Fokusm%C3%A5ned/april_2019" title="Wikipedia:Fokusmåned/april 2019"u003Eapril 2019u003C/au003E fokuserer vi på u003Cbu003Eu003Ca href="/wiki/Wikipedia:Oprydning" title="Wikipedia:Oprydning"u003EKvalitetsforbedringu003C/au003Eu003C/bu003E af artiklerne.u003Cbr /u003EDer er også mulighed for at deltage i u003Ca href="/wiki/Wikipedia:WikiProjekt_Fodbold/Fokusm%C3%A5ned/april_2019" title="Wikipedia:WikiProjekt Fodbold/Fokusmåned/april 2019"u003Eapril måneds fodboldfokusu003C/au003E.u003Cbr /u003EDu kan desuden deltage i årets u003Ciu003Eu003Ca href="/wiki/Bruger:Ramloser/for%C3%A5rskonkurrence_2019" title="Bruger:Ramloser/forårskonkurrence 2019"u003Eforårskonkurrenceu003C/au003Eu003C/iu003E.nu003Ciu003Eu003Csmallu003E(u003Ca href="/wiki/Hj%C3%A6lp:Sitenotice" title="Hjælp:Sitenotice"u003ELæs her om sitenoticeu003C/au003E)u003C/smallu003Eu003C/iu003Enu003C/pu003Eu003C/divu003Eu003C/divu003Eu003C/divu003E";());
Oxford Circus Station
Spring til navigation
Spring til søgning
Oxford Circus Station | |||
---|---|---|---|
Bakerloo line-overfladebygning | |||
Overblik | |||
Land | Storbritannien | ||
Kommune | City of Westminster | ||
Jernbane | Bakerloo line, Victoria line, Central line | ||
Nabostationer | Regent's Park Station, Warren Street Station, Green Park Station, Tottenham Court Road Station, Piccadilly Circus Station, Bond Street Station | ||
Åbningsdato | 30. juli 1900 | ||
Takstzone | 1 | ||
Perronspor | 6 | ||
Arkitekt | Harry Bell Measures, Leslie Green | ||
Transport | |||
Operatører | London Underground | ||
Passagertal | |||
London Underground[1] | |||
2005 | 63,056 mio. | ||
2007 | 72,046 mio. | ||
2008 | 72,910 mio. | ||
2009 | 73,971 mio. | ||
Information med symbolet hentes fra Wikidata. [ redigér på Wikidata ] |
Koordinater: 51°30′54.68″N 0°8′29.76″V / 51.5151889°N 0.1416000°V / 51.5151889; -0.1416000
Oxford Circus Station er en London Underground-station, der betjener Oxford Circus, i krydset mellem Regent Street og Oxford Street, med indgange i alle krydsets fire hjørner. Stationen har skiftemulighed mellem Bakerloo line, Circle line og Victoria line. Det er den tredje travleste station i netværket og den travleste, uden forbindelse til National Rail-betjening.
På Central line er stationen mellem Bond Street og Tottenham Court Road, på Bakerloo line mellem Regent's Park og Piccadilly Circus, og på Victoria line er den mellem Green Park og Warren Street. Den ligger i takstzone 1.
Indholdsfortegnelse
1 Historie
1.1 Stationen i dag
2 Interessante steder i nærheden
3 Transportforbindelser
4 Galleri
5 Referencer
6 Eksterne henvisninger
Historie |
Station åbnede på Central London Railway den 30. juli 1900 og Baker Street and Waterloo Railways spor åbnede den 10. marts 1906. De to selskaber havde separate overfladebygninger og elevatorskakte. Stationsbygningerne, der i dag stadig fungerer som udgange fra stationen, blev bygget på baggrund af meget begrænsede plot på hver side af Argyll Street på sydsiden af Oxford Street, lige øst for selve runddelen. Stationerne blev oprindeligt bygget fuldstændigt separat, med forbindelsespassager blev hurtigt fremskaffet i perronniveau. Den overlevende Central London Railway-bygning øst for Argyll Street er det bedst bevarede eksempel på stationerne designet af Harry Bell Measures, og Bakerloo line-bygningen mod vest er en klassisk Leslie Green-konstruktion.
Stort set fra åbningen har overbelægning været et konstant problem på stationen og der har været utallige forbedringer til stationens faciliteter og underjordiske anordninger for at håndtere denne problemstilling. Efter meget diskussion mellem de dengang to separate operatører begyndte en større genopbygning i 1912. Dette medførte at en ny billethal, til håndtering af begge linjer, blev bygget i Bakerloo-stationens kælder. Bakerloo-elevatorerne blev fjernet og nye dybtliggende rulletrapper åbnede ned til Bakerloo line-niveau. Adgang til Central line foregik gennem de eksisterende dybtliggende gangtunneller. De nyudførte arbejder kom i brug den 9. maj 1914, hvor CLR-elevatorerne forblev åbne for passagererne. I 1923 kunne disse anordninger ikke længere håndtere masserne, så en anden ombygning begyndte. Dette betød at endnu et sæt rulletrapper blev bygget direkte ned til Central line, og CLR-stationsbygningen bliver nu kun benyttet til udgang. Derefter, den 2. oktober 1928, åbnede en tredje rulletrappe ned til Bakerloo-perronerne. Ret usædvanligt for en Underground-station fik elevatorer endnu engang en fremtrædende rolle, da der i 1942 blev indstalleret et par højhastighedselevatorer, der dog stort set kun blev brugt som udgangsrute fra Central line-perronerne direkte til udgangsbygningen ved Argyll Street.
Victoria line åbnede den 7. marts 1969. For at håndtere passagermængderne blev der bygget en ny billethal under vejkrydset. For at udgrave den nye billethal under vejen blev trafikken omledt i fem år (fra august 1963 til påsken 1968) til en midlertidig brolignende konstruktion, kendt som "paraplyen", der dækkede Regent Street/Oxford Street-krydset. Servicetunneller blev bygget til vandledninger og telekommunikationskabler forbi den nye billethal. Konstruktionen af Victoria line-stationstunneller med tilhørende perroner, nye rulletrappeskakte og forbindelser til Central line-perroner blev udført fra adgangsskakte sænket ned fra de nærliggende Cavendish Square, Upper Regent Street og Argyll Street.
Cross-platform interchange mellem Bakerloo og Victoria lines blev skabt ved at konstruere Victoria line-perronerne parallelt med Bakerloo line-perronerne. Med de supplerende rulletrapper blev det muligt at ensrette tunnellerne, og de resterende elevatorer kunne fjernes.
I 1984 blev stationen ramt af en stor brand, under en renovering, der udbrændte en af perronerne. Det menes at branden skyldes rygende genstande blev skubbet igennem en ventilationsrist til et lagerrum, hvor adskillige genstande herefter antændtes. Ulykken medførte et rygeforbud blev introduceret på togene.
Stationen i dag |
I 2007 gennemgik stationen en større modernisering, hvor vægmalerierne på Central og Bakerloo line-perronerne fra 1980'erne blev fjernet og erstattet af almindelige hvide fliser i samme stil, som da stationen åbnede i 1900. Et enkelt vægmaleri fra 1980'erne er dog bevaret på perronerne for eftertiden. Arbejdet indeholdte også en restaurering af de originale Hans Unger-designede motiver [2] på Victoria line-perronerne.
Interessante steder i nærheden |
- All Souls Church, Langham Place
BBC Broadcasting House- Carnaby Street
- Langham Hotel
London College of Fashion, John Princes Street
London Palladium, Argyll Street- Oxford Street
- Regent Street
- St George's, Hanover Square
Topshop Oxford Street, verdens største modebutik
Transportforbindelser |
London buslinjer 3, 6, 8, 10, 12, 13, 23, 55, 73, 88, 94, 98, 137, 139, 159, 189, 390, 453, C2 og natlinjer N3, N8, N13, N55, N73, N98, N109 og N207.
Galleri |
Bakerloo line sydgående perron set mod nord i juli 2008
Rondel på nordgående Bakerloo line-perron
Victoria line sydgående perron set mod nord i juli 2008
Central line østgående perron set mod vest i juli 2008
Central London Railway-stationsbygning åbnet i 1900
Gadeindgang
Referencer |
^ "Customer metrics: entries and exits". London Underground performance update (Transport for London). 2003-2010. Hentet 8. maj 2011.
^ http://www.ltmcollection.org/images/webmax/cj/i0000jcj.jpg
Eksterne henvisninger |
Wikimedia Commons har flere filer relateret til Oxford Circus Station
- Detaljeret artikel af Mike Horne om stationens historie
London Transport Museum fotografisk arkiv- Central London Railway-stationsbygning kort efter åbningen
- Baker Street & Waterloo Railway-stationsbygning kort efter åbningen
- Planer over stationen efter Victoria line-arbejdet WebCite query result, WebCite query result, WebCite query result
Foregående station | | London Underground | | Efterfølgende station |
---|---|---|---|---|
Regent's Park mod Harrow & Wealdstone | Piccadilly Circus mod Elephant & Castle | |||
Bond Street mod Ealing Broadway eller West Ruislip | Tottenham Court Road mod Epping, Hainault eller Woodford via Hainault | |||
Green Park mod Brixton | Warren Street mod Walthamstow Central |
Kategorier:
- Bakerloo line-stationer
- Central line-stationer
- Victoria line-stationer
- City of Westminster
(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgPageParseReport":"limitreport":"cputime":"0.336","walltime":"0.543","ppvisitednodes":"value":3245,"limit":1000000,"ppgeneratednodes":"value":0,"limit":1500000,"postexpandincludesize":"value":42016,"limit":2097152,"templateargumentsize":"value":4128,"limit":2097152,"expansiondepth":"value":16,"limit":40,"expensivefunctioncount":"value":1,"limit":500,"unstrip-depth":"value":0,"limit":20,"unstrip-size":"value":7353,"limit":5000000,"entityaccesscount":"value":1,"limit":400,"timingprofile":["100.00% 459.488 1 -total"," 64.28% 295.362 1 Skabelon:Infoboks_togstation"," 46.81% 215.101 1 Skabelon:Infobox3cols_med_filter"," 27.67% 127.156 13 Skabelon:Wikidata-emne"," 11.94% 54.843 3 Skabelon:S-linje"," 11.45% 52.620 1 Skabelon:Coord"," 8.72% 40.070 1 Skabelon:Reflist"," 7.77% 35.683 6 Skabelon:S-linje/side_cell"," 6.37% 29.249 1 Skabelon:Cite_web"," 4.93% 22.674 1 Skabelon:Citation/core"],"scribunto":"limitreport-timeusage":"value":"0.111","limit":"10.000","limitreport-memusage":"value":2190855,"limit":52428800,"cachereport":"origin":"mw1231","timestamp":"20190410024813","ttl":2592000,"transientcontent":false);mw.config.set("wgBackendResponseTime":105,"wgHostname":"mw1320"););